Portret kraljice Elizabete kojim je mamila udvarace
OTKIRIVENA SLIKA
Britanska aukcijska kuca Bonams saopstila je da je u americkoj drzavi Kalifornija ove godine otkrivena davno izgubljena slika mlade kraljice Elizabete Prve, nastala 1562. godine.
Slika, za koju se vjeruje da je koriscena za zavodenje potencijalnih udvaraca u prvim godinama kraljicine vladavine, bice prodata na aukciji u Londonu, 4. decembra, a procjenjuje se da ce joj cijena dostici 150.000 do 250.000 funti.
Misteriozni portret nepoznate zene koja zraci snagom, samouvjerenoscu i spremnoscu za brak, identifikovan kao jedan od rijetkih prikaza mlade kraljice Elizabete Prve, otkrili su vlasnici iz Kalifornije kada su rijesili da ociste sliku. Ispostavilo se da je slika koju posjeduju u stvari drugi sloj, nanijet vjerovatno u 19. vijeku, a ispod njega je bio original, koji su odnijeli u Bonams, gdje je utvrdeno da je u pitanju portret Elizabete Prve.
Endru Mekenzi, direktor odjeljenja Bonamsa za stare majstore, nazvao je ovo otkrice “vaznim i uzbudljivim”.
“Slika datira iz 1562, cetvrte godine vladavine Elizabete Prve, i jedan je od najranijih prikaza vladarke. Cilj je da se prikaze sveza i sofisticirana slika Elizabete kao mlade vladarke, koja zraci osecajem autoriteta i samopouzdanja”, kaze Mekenzi.
Slika potice iz perioda kada je udaja Elizabete Prve bila prioritet engleskog dvora, a udvaranje kraljici bilo ohrabrivano. Kandidati za njenog supruga u to vreme su bili spanski kralj Filip Drugi, nadvojvode Austrije Ferdinand i Karl i svedski kralj Erik XIV.
Slikarstvo je imalo vaznu ulogu u tom procesu, a Elizabeta je cak poslala svog dvorskog slikara, flamanskog umjetnika Stivena van der Melena, da naslika Erika. Posredni dokazi upucuju na to da novootkrivena slika dolazi upravo iz Van der Melenovog ateljea, a moguce je da je njena svrha bila da zaintrigira udvarace.
“Ne mozemo sa sigurnoscu da znamo koja je bila namjena slike. Nemamo ideju ni o tome gde je ona bila od kada je naslikana u 16. vijeku, sve dok se nije pojavila u Americi ove godine”, rekao je Mekenzi.
On dodaje da je Elizabetina poza upadljivo slicna onoj na njenom portretu u kolekciji vojvode Boforta na imanju Badminston haus.
“Slika Elizabete Prve kao snazne, svemocne kraljice-djevice, utisnuta je duboko u nacionalnu psihu, ali njene rane godine bile su prozete nestabilnoscu i prijetnjama kako iz zemlje, tako i iz inostranstva. Od stupanja na tron, ona i njen dvor bili su zapravo svjesni vaznosti i mogucnosti koje pruza prezentacija, a ovaj portret je jedan od prvih poznatih koji projektuje novu, unaprijedenu sliku kraljice”, istakao je Mekenzi.
0 comments